Badania laboratoryjne są ważnym, a często niezbędnym uzupełnieniem badania klinicznego i badań obrazowych. Mają szczególne znaczenie w razie braku tła urazowego schorzenia stawów, ewentualnie przy podejrzeniu schorzeń zapalnych lub ogólnych, np metablicznych lub nowotoworowych.

Każde z badań diagnostycznych ma swoją czułość i swoistość. Czułość badania to jego zdolność do wykrycia stanu zdrowia lub choroby natomiast czułość to zdolność do ustalenia konkretnej diagnozy.

Oto przykłady niektórych badań najczęściej zlecanych u chorych ze schorzeniami narządu ruchu.

morfologia krwi

OB

CRP

RF

ASO

ALP

Anty-CCP

Borelioza IgG - określa obecność specyficznych przeciwciał przeciwko Borellia Burgdorferi - bakteriom powodującym chorobę zakaźną (przenoszoną przez kleszcze) - boreliozę.

Proteinogram - jest to wynik opisujący skład białek krwi. Do zaburzenia proporcji pomiędzy nimi może dochodzić w wielu schorzeniach.

kwas moczowy - wbrew nazwie oznacza sie go we krwi a nie w moczu. Poziom kwasu moczowego podnosi się, jeżeli enzym, który powinien go rozkładać nie działa wystarczająco. Najczęściej jest to skłonność dziedziczna. Kwas moczowy może wytrącać się w stawach powodując ich zapalenie - chorobę taką nazywamy dną moczanową.

Uwaga - poziom kwasu moczowego może wzrastać okresowo - kryształy już powstały, staw boli i jest obrzeknięty a wynik badania krwi może po jakimś czasie wykazać... prawidłowy poziom kwasu moczowego.

DIAGNOZA