Wybierz część ciała

Biordo

Kolano

Kostka

Nadgarstek składa się z drobnych kości ułożonych w dwóch rzędach. Tworzą one skomplikowany układ przestrzenny a za ich stabilizację odpowiadają liczne więzadła. Mimo niewielkich rozmiarów w obrębie nadgarstka przebiegają ważne struktury odpowiadające za prawidłową funkcję ręki. Są to między innymi nerwy (pośrodkowy, łokciowy, gałęzie nerwu promieniowego), ścięgna oraz naczynia.

Zespół kanału nadgarstka

Kości nadgarstka wygięte w łuk tworzą swoisty kanał po stronie dłoniowej, zamknięty przez więzadło poprzeczne nadgarstka. W tym kanale przebiegają ścięgna zginaczy oraz nerw pośrodkowy. Każdy proces patologiczny prowadzący do zwiększenia objętości tych tkanek lub pogrubienia więzadła poprzecznego będzie skutkował uciskiem na nerw pośrodkowy. Stan taki nazywamy zespołem kanału nadgarstka. Podstawowe objawy to drętwienie palców od I-III, bóle nadgarstka o charakterze pieczenia, palenia najbardziej nasilone w spoczynku/nocą. Potwierdzenie zespołu cieśni nadgarstka umożliwia badanie EMG (link). W diagnostyce może być przydatne również USG- nerw pośrodkowy jest dość dobrze widoczny w USG. Należy podkreślić że rola USG polega raczej na ocenie ścięgien i wykrywaniu innych patologii mogących dawać ucisk na nerw pośrodkowy (torbiele, guzy, diagnostyka zapaleń ścięgien) niż na ocenie samego faktu występowania zespołu kanału nadgarstka - tu obraz USG może być trudny do interpretacji i lepiej oprzeć się na typowych objawach klinicznych uzupełnionych ewentualnie badaniem EMG.

Uszkodzenia chrząstki trójkątnej

Urazy nadgarstka często prowadzą do uszkodzenia po stronie łokciowej (od strony palca małego). W tej okolicy znajduje się tzw. kompleks chrząstki trójkątnej. Jego uszkodzenie daje przewlekłe obrzęki oraz bolesność uciskową i przeskakiwanie. Kompleks chrząstki trójkątnej jest dobrze widoczny w badaniu USG. Leczenie tych uszkodzeń obejmuje leczenie w ortezie, fizykoterapię, ewentualnie blokadę celowaną. W przypadkach zastarzałych, niepoddających się leczeniu zachowawczemu wskazane jest leczenie artroskopowe.

Zapalenia stawów nadgarstka w przebiegu artropatii zapalnych

Nadgarstek to częsta lokalizacja wysięków w przebiegu schorzeń takich jak reumatoidalne zapalenie stawów, borelioza i innych artropatii zapalnych. Równolegle z leczeniem farmakologicznym, w okresie zaostrzeń i dużych dolegliwości dobre wyniki przynosi leczenie blokada celowaną pod kontrolą obrazu USG.

Więcej o zabiegach na nadgarstku dowiesz się na stronie Orvit Clinic.

Wybierz część ciała

Bark